Det började egentligen med att jag vid 14 års ålder gick och köpte mig något som kan liknas en motorcykel, dvs den hade någon sorts ram, en fjädrad sving, stel framgaffel och en 175 cc encylindrig motor ( jag tror det var en Sachs).
Tank, sadel, styre och fotpinnar hade den också.
Min andra motorcykel var en tvåcylindrig Yamaha RD 125 av årsmodell -78.
Då hade jag fyllt 16, och tog körkort för lätt mc.
Vid 19 års ålder köpte jag min första tunga motorcykel.
Det blev en Suzuki XN 85 Turbo -83. Hade aldrig hört talas om den tidigare. Tog den på en 450 mil lång hojsemester genom Sverige, Norge och danmark.
Min andra blev en Yamaha FZ 750 -87, som jag tyckte var helt ok.
Tredje gången blev det en ny Yamaha TRX 850 -96.
Med den började jag träna lite bakhjulsåka på.
Satte mitt personbästa på 16 minuter från Kalix till Haparanda med den hojen. En sträcka på 52 Km. Genomsnittsfarten var enl cykeldatorn 190 Km/h, med start och stopp från centrala delar av resp samhällen.
Efter den blev det en ny R1 -98, som jag tyckte var helt hysterisk första sommaren. Framhjulet studsade och styret fladdrade när man försökte accelerera utan att gå upp på bakhjulet.
Med mig på kom jag upp i 304 Km/h innan varvtalsregulatorn bröt tändningen.
Efter fyra säsonger med den så prövade jag på en R6 -99, men tyckte att det bara var en sämre variant av en R1:a (läs SLÖ).
Så jag gick tillbaka till en likadan R1:a som jag ägt tidigare.
Har även haft en YZ 250 -84 en gång i tiden.
1 Feb: R1:an är borta...