Dax för update:
Jag är alltså en kille som heter Anders, kommer från västmanland men bor i stockholm pluggandes datateknik på KTH sen 4 år tebax. När det blir mc-time försöker jag åka med hondan i skog å mark eller på utflykter med 750:n. I övrigt är flickvännen och intressen som hemmabio, jakt och diverse sportande kära. Här på bike huserar jag mest i försäkringsforumet då jag ofta har nåt att tillägga efter att ha kämpat i år med olika lösningar hos totalt 5 bolag, 4 hojar på 4 år (22 år stockholm klass6-hoj = överkomligt? är en ekvation som tog flera år att lösa). Jag fuskar även en del i offroad-frågor.
Hojhistoria:
Honda XR 500 R - 84 (2004-?)
Suzuki GSX 750 F - 99 (2003-?)
Honda Dominator -88 (2000-2003)
Honda XL 500 S - 81 (2000)
Mc-resor (hör gärna av er om nån vill utbyta restips!):
Avklarade:
Europa 2003, 600 mil
Norge 2001, 200 mil
Planerade:
Inga längre resor :(
041122:
Hoppsan, inte orkat skrivat nåt på länge. I vilket fall har xr500an renoverats ett par gånger sen sist å nu senast byttes alla gängor i cylindern+packning så nu ska den hålla sig tät! Jisses va den går när den går som den ska :) Kicken har pajat flera gånger under säsongen men idag kom tillslut en ny från usa efter 8 veckor! Idag beställdes även nya dubbdäck, säsongen fortsätter :) Har blivit 400 mil var på hojarna, suzukin ställdes dock av i september och har inte gjorts nåt åt efter vurpan i juni, borde lacka om kåporna... Men det är roligare å köra med xr:n än å laga sukkan som ändå inte kommer startas på ett halvår.
040713:
Som synes på bilden har det hänt nåt med hondan... I helgen skruvades toppen av och då upptäcktes det att topplockspackningen inte alls hade gått utan någon klant har dragit bultarna för hårt så det är gängpaj i godset. Efter 15 timmar mek så var allt lagat och justerat och nu går hondan som aldrig förr! Powerwheelar på 2:an nu, herrlich :)
Suzukin är avställd då ja vart bortrest hela juli men när vädret blir lite bättre ska nog den få röra på sig också.
040629:
Har kört ca 60 mil med hondan under midsommarhelgen, lite väl mycket asfalt men även en del grus i sörmlandsskogarna. Lamporna gick igen men felet är förhoppningsvis åtgärdat nu, fungerar bättre med lamphållare från en bubbla -73 än ståltråd runt framlampan som nån tattare satt dit. Värre är att topplockspackningen gått, hojen går ok men puffar betänkligt ovanför cylindern. Beställde Clymer rep.bok från usa idag så ska nog den reparationen gå fint.
Suzukin har mest stått still i stockholm, börjar lukta drivpaketsbyte snart å det drar man gärna ut på, ska ställa av den en stund faktiskt :)
040607:
Tillbaks efter en helg i södra dalarna på xr500:an med fem offroad-polare, de va livat vill jag lova, kanonkul! 51 mil på 2 dar och hojen gick underbart, 2 bytta lampor och en lös blinkers är inte mycket å bli ledsen över på en helg. Värre är det när man kommer hem och minns hur de stod till med suzukin, den är körbar men läcker lite olja? Var i kontakt md tff idag, de återkommer senare i veckan, spännande...
040602:
Blääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää, så hände det man tänkt aldrig skulle hända men ändå alltid händer: En ikullkörning på asfalt med plastraketen. En idiot ångra sig mitt i en rondell, tvärbromsade, svängde tvärt vänster utan å blinka å ja som ligger bakom har bara att bromsa järnet med följande ikulläggning... Kraftigt skrapad vänstersida, mindre roligt eftersom man saknar vagnskadeförsäkring. Bilrackarn som jag anser är vållande smet såklart... förhoppningsvis får jag ut pengar via trafikförsäkringsföreningen. Nu känns de inge vidare.
040511:
Sedärja, nu har de blivit ca 50 mil till, som vanligt står gsxf:en för majoriteten av dem, endast 1 dag med hondan har de blivit, men den var roligare än de andra tillsammans nästan. Tentor, jobb å annat trams sätter stopp för roligare utflykter.
Lyckades med konststycket att tappa 750:n i backen utan att skrapa den allvarligt och dessutom lyfta upp den på ett spektakulärt sätt. (235 kg pust).
Jag tycker att det skrivs lite lite i min gästbok, vore trevligt med lite inlägg :)
040424:
Jahapp, nu har de blivit ca 200 mil hittills, varav alldeles för lite på xr:n, har blivit ett par skogsvändor men inte mycket mer, men man lever desto längre på dem! Den här hojkonfigurationen är jag riktigt nöjd med, så nu finns inga planer på att ändra den, känns bra.Fast visst skulle man vilja ha en vfr800 istället för sukkan... å en nyare xr... men det lär de inte bli tal om på länge. Försökte förresten köra en riktig snål-tank på sukkan, var aldrig över 6000 varv på 30 mil, kom ändå inte under 0.53 l/mil, varför ska de dra så mkt?!?!?!
040406:
Weeeeeee, numér kör jag även om kring på en Honda XR 500 från -84, sjukt kul hoj! Resan hem från vänersborg i knappt 30 mil regn med 5+ var mindre kul, men nu känns det kanon! Dessutom uppskattar jag gsxf:en mer när man märker kontrasterna hojarna emellan. Detta ska nog kunna bli ett höjdarhojår ändå!
040320:
Å nu va de jäääääääääättelängesen man skrev här, hojen blev alltså inte såld. Jag bestämde mig för att ha kvar den x säsonger till och köpa en gammal enstånka istället för en varadero som en avvägning mellan mina touring- å grusbehov, känns faktiskt bättre nu när jag bestämt mig!
Är på jakt efter lämplig stånka från -82-86, t.ex. xl600r, xt600, dr600, xr600/500 lr liknande, hojta till om du har en till salu!
Sukkan lämnades igår in på service och kommer va redo för årets säsong kommande helg, då ska de va dax. Det är egentligen ingen jättebrådska med offroaden, första grushelgen som är inbokad blir ibörjan av juni, så fram tills dess blir de blocket-prut.
1219:
Ett tag sen man skrev nåt här så 1 gång till ska det bli innan detta år e slut iaf. Nu kanske det verkar som om hojen blir såld till slut ändå, en intressent kommer på tisdag och inspekterar, vore skönt å få det överstökat men egentligen gör det inte så mycket om den blir kvar till våren. Om nån ska ner till tyskland och handla fordon framåt april är jag mycket intresserad av att slå följe, längtan efter varaderon är stor och sällan är väl abstinensen så stor efter mc-åka som i slutet av december?
GOD JUL!
0926:
Så var det då klart, idag kör jag "hem" hojen för avställning, den blev inte såld. En var här och kika i förrgår men tyckte den gått för långt, är 500 mil per år för långt? Jaja. Dessutom ringde en stolle igår och tyckte att 45000 för en -99a var ett överpris för denna hoj som gått vidunderliga 2600 mil. Ja uschiamej va mycket va... va gör folk med sina hojar, står å tittar på dem? Jag åker iaf. 1300 mil hann det bli i år, rekord! Förhoppningsvis kan ja bräcka det nästa säsong på en varadero. Kanske blir det en norgeresa igen? Eller en rejäl tripp norrut i vårt avlånga land, vem vet. Mycket åka från tidig vår till kall höst ska de bli.
0918:
Första dan sen sist jag skrev här som hojen inte har använts... 50 mil storstockholm/stads-körning har det blivit, var ut på motorvägen i tisdags och man glömmer fort hur det är att köra i mindre legala hastigheter när man annars bara kör relativt lugnt inne i stan, den ÄR ju trevlig att köra med när det går undan. Fortfarande är gsxf:n till salu, ska komma folk och titta i helgen, får se hur de blir, nu känns de som d kvittar om jag spar den till våren.
0907:
Inte en dag denna vecka utan att mc:n rört på sig...Uteslutande stadskörning men idag blev det en kortare utflykt norrut på e18, inga oförglömliga vägavsnitt direkt men vädret och sällskapet gör åkningen njutbar! Var detta sista svängen med hojen? (http://www2.blocket.se/view/1499248.html)
Min Mc-bakgrund:
Tog kortet (begränsad) maj -00 på en dominator (som jag sedan köpte) men ägde då en gammal Honda XL 500S som kördes ett par hundra mil på innan och efter körkortet kom, det var ingen höjdarhoj (ful, klen och värdelöst elsystem) men var billig, gick att köra med på grus och i skogen, dessutom kunde man ramla med den utan att bli ruinerad, kort å gott en utmärkt nybörjarhoj.
I juni inleddes så förhållandet med en underbar dominator. Vi följdes åt i 3 år och hann åka 1200 mil tillsammans. Norgeresan -01 blev höjdpunkten, i övrigt användes den i alla möjliga miljöer, pendlarhoj, motorvägstouring, stockholmsstadskörning, lek på grus... flera hundra mil var med nöjd förare. Vi hann med ett par ikullkörningar, några blåsa-omkull-vickningar med endast 1 blinkers, kopplingshandtag och svordomar som bieffekt bl.a. tack vare motorbågar. Efter 3 år tänkte jag att nu har jag gjort de vurpor, missbedömningar och andra omogna nybörjarmisstag (som till stor del tack vare typ av hoj ledde till minimala kostnader/skador) vilka jag tror de flesta gör de första åren, och därför ansåg jag mig kunna prova på en mer effektstark, helkåpad mc:
GSX 750 F -99. Enorm skillnad såklart, men efter några veckor vande man sig vid den (som man tyckte då) fruktansvärda motorn, tokbromsar och en sittställning som var ljusår ifrån offroadarna. Knappt 1300 mil har det blivit hittills i år och så mycket mer hinner det nog inte bli då den är till salu (se ovan). Hälften har avlagts i europa på en 2 veckors tur i somras (tyska landsvägar, österrikiska och franska alper, italiensk riviera och självklart autobahn), ett antal hundra mil skjutsandes på min älskade flickvän samt pendlande till skola/jobb i stockholm. En förträfflig allroundhoj som gör bra i från sig på många områden. Dock har önskan att köra grus igen blivit allt för stark vilket gör att en varadero (man kan ju inte gå ner i effekt!!) förhoppningsvis ska ta över.