Bild
Nästa artikel

KTM lanserar EXC 2020 för enduro

Nyheter

KTM lanserar nu sina 2020-modeller för enduro och de bjuder på stora nyheter. Kolla in alla detaljerna här!

Det är en rejält omarbetad serie som KTM  nu släpper under kvällens presentation i Basella, Spanien. Självklart en hel del nyheter för vanliga EXC-programmet, men också för SIX DAYS-modellerna, KTM 150 EXC nu fått tillägget TPI och är godkänd för Euro 4. Dessutom en helt ny modell kallad 300 EXC TPI ERZBERGRODEO, vilket är en exklusiv modell som endast tagits fram i endast 500 exemplar.

KTM EXC 150 är nu Euro 4-godkänd efter att ha fått insprutning.

Modellerna har generellt fått uppdateringar för motorn, justerad chassi med uppdaterad WP XPLOR-fjädring, nya kåpor, ny box för luftfilter, nytt kylsystem och nytt avgassystem. Fälgarna kommer också standard med CNC-frästa nav för fälgbana från Giant. 
        
- Den nya EXC-serien är redo för vad som helst. Med utmaningar som exempelvis World Enduro Super Series, som innefattar både klassiska endurotävlingar som världens mest mer extreme sådan, måste KTM EXC-modeller klara de mest extrema förhållandena, slog Joachim Sauer fast, och han är KTM:s Senior Product Manager Offroad så han borde veta.

Vad tycks om KTM 450 EXC SIX DAYS för 2020?

Så vad har skett då i detalj? Jag håller fortfarande på och kollar igenom men förutom de övergripande förändringarna kan vi kolla mer i detalj på populära KTM EXC-F 350 som  fått ett gäng viktbesparingar med 200 gram lättare topp och 300 gram lättare motorblock. Växellådan är ny, även om utväxlingen är densamma. Men materialet är förstärkt och alla modellerna har en sensor vilket gör att tappningen är olika beroende på vilken växel du har.
Motorn har också fått kortare slag, nu 88 millimeter, vilket gör den mer varvvillig. Kolven är givetvis helt ny och man passade även på att höja kompressionen från 12.3 till 13.5:1. Lägg därtill en ny insprutning från KEIHIN med 42 millimeters trottelhus. Borde borga för en fin effektökning… 
Mer effekt kräver också bättre kylning och kylarna är monterade 12 millimeter längre ner än föregångaren, för att sänka tyngdpunkten och uppges vara förbättrat med en smartare utformning av systemet samt en kraftigare diastributionskanal genom ramen som är 4 millimeter större.
Andningen är också justerad. Avgassystemets rör är nu tvådelat för att förenkla när du ska komma åt bakstötdämparen, kraftigare rördimension jämfört med tidigare och själva ljuddämparen är kortare och mer kompakt, för att centralisera vikten. 

Det är mycket nytt med andra ord… Även ramen är justerad vad det gäller flex och vridstyvhet och uppges ge bättre stabilitet, men själva geometrin uppges vara oförändrad. En skillnad är dock att motorfästet nu är i aluminium, vilket ger färre vibrationer. 
Kollar vi vidare på bakramen så är även den justerad och väger in med viktbesparing på 900 gram - trots att den nu är 40 millimeter längre för bättre stabilitet för bakskärmen. 

Nya KTM 300 EXC får visa designen...

Även fjädringen har fått en uppdatering, även om det fortfarande är WP XPLOR. Framgaffeln har ny mid valve för ett mer konstant slag samt setting som ska hålla uppe hojen bättre och därmed inte få de problem gaffeln haft tidigare då den tenderat att packa ihop och ge genomslag. Även bakstötdämparen har fått förändringar i syfte att förhindra detta.

Även plasten är helt ny och KTM påtalar bland annat att de gjort en förbättring av bakskärmen, för att den ska hålla bättre och ändå vara lätt.

Som avslutning måste vi så klart visa KTM 300 EXC TPI ERZBERGRODEO som är en hyllning till det hårda extremtävlingen som nu firar 25 år. Den kommer bara tillverkas i 500 exemplar så det gäller nog att snabba på om du vill vara värst när det är dags för Battle of Vikings. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.