Bild
Nästa artikel
Honda visade elcrossen CR Electric Proto

Honda visade elcrossen CR Electric Proto

Nyheter

På Tokyo Motor Show visade Honda nu en elektisk motocross – CR Electric Proto – som visar vad vi förhoppningsvis kan vänta oss i framtiden.



 

Ni som hängt med minns säkert Honda Mugen, den elprototyp som Honda tillsammans med Mugen tagit fram för några år sedan. Den här Honda Electric Proto är dock betydligt mycket mer "produktion" med aluminiumram liknande CR-programmet och framgaffel från Showa. Prototypen visar i vilken riktning som Honda vill utforska elmotorn när det gäller motocross. När den amerikanska tillverkaren Alta nu fått lägga ner produktionen på obestämd tid är det ett tacksamt läge för Honda att testa vingarna inom området. Alta är annars den enda tillverkaren som satsat på att bygga en riktigt vass motocross med elmotor. 
 

Honda visade elcrossen CR Electric Proto

Till skillnad från övriga elmotocross på marknaden är det här den första (förutom Alta) som har siktet inställt på att kunna användas på de motocrossbanor som finns idag. KTM har varit tidigt ute för att utforska området men istället valt att göra en motorcykel som är snällare och mer inriktad på att få nybörjare att prova. Den typen fungerar dock inte speciellt bra på en fullstor crossbana.
Andra intressanta experiment inom området är ofta hybrider mellan eMTB och motocross. Litet mer som en downhill MTB på steroider – fast med elmotor. Bland annat svenska Cake går den vägen och även om det inte är ett fordon för motocross eller enduro är det en väldigt intressant produkt, om än inriktad mer på en målgrupp som inte har någon direkt koppling med motorsport. 

Är det så här vi kommer få se endurohojarna i framtiden?  

Eftersom det här är en blogg (om än med nyhetsrapportering) så kan man få ge sin egen syn på nyheter. Personligen tycker jag att den här prototypen är lovande. Att crossbanor har allt större och större problem med ljud när bebyggelsen förtätas är ju ingen nyhet. Genom att köra elcross kan ingen ha någon synpunkt. Visst, jag gillar också motorljud och diggar mitt Akrapovic, men jag har kört tre olika elcrossar och kan konstatera att det är minst lika kul även utan ljudet. Och det är läckert att ha maximalt vridmoment direkt du vrider på rullen.
Som enduro vore en elhoj närmast optimal. Man skulle störa färre när man kör svartspår och det är ju onekligen en positiv sak... Sedan är det ju det där med räckvidd och vi är ju inte riktigt där med batterierna ännu.

Att börja prata om klimatneutralitet och miljö tror jag att vi kan lägga ner direkt. Den lilla mängd soppa som förbrukas under ett träningspass gör varken till eller från. Visst, det finns säkert någon som tycker att det är principiellt viktigt att sluta förbruka gamla dinosaurier i flytande form, men ärligt talat så gör det noll praktisk skillnad för miljön om så vi allihop slutade köra motocross eller enduro med förbränningsmotor. 
Tekniken med elmotor är spännande och ger lägre behov av service, vilket i alla fall jag kan tycka vore skönt. Fördelen med "riktig cross" istället för "eMTB-med-mer-power" är som jag ser det att man kan använda den infrastruktur med banor som finns redan idag. För exempelvis KTM Freeride-E så krävs andra banor, större än klubbarnas minicrossbanor, men mindre, tajtare, än banorna för normalstora hojar. Pratar vi om körning i terrängen rent generellt så är ju elcrossen precis lika olaglig som en tvåtaktshoj.
Likväl så ser jag fram emot elhojarnas frammarsch. De hojarna som är hybrider kommer antagligen att locka de som sneglar mot mountainbike men söker något mer än vad man kan få genom att trampa, medan vi som idag är petrolheads behöver något precis i stil med Honda CR Electric Proto för att bli lockade.

Vad tycker du själv? 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.