Bild
Nästa artikel

Bygg din egen hjälmlampa i höst

Tips

Kolla här in en pedagogisk instruktionsfilm på hur du snabbt och enkelt bygger ihop en hjälmlampa för enduro till superlåg kostnad. Vi har testat och kan rekommendera det!

Instruktionsfilmen är produceras av Jonas "jojo" Straka och var litet av redaktionens ledstjärna när vi själva satte ihop två lampor enligt samma recept. 

Vi bestämde oss för att bygga ett eget hjälmljus av de billigaste delarna vi kunde hitta. På hundforaren.se fann vi det välbeprövade Mila-huset i aluminium med 70 millimeters ljusöppning. Ballaster, lampa och kablage beställdes på eBay för en spottstyver. Det finns självklart en uppsjö med firmor i Sverige som säljer xenonkit, men eftersom målsättningen var »billigast möjligt« beställde vi direkt från Hong Kong. Lampan är en 35-watts xenon (modellbeteckning 9005) och ger ett ljus på 5000 kelvin. Rekommenderat ljustal ligger på 4 300 kelvin för att inte bli för kallt men vår lampa ligger fortfarande inom marginalen för ett behagligt ljus. För att inte behöva ha ballasten på hjälmen kompletterade vi med en förlängningskabel för 70 kronor och för att ansluta till motorcykeln behövs ytterligare en kabel (110 kronor). Vi valde dock med exemplet på bilden ovan att ansluta till ett löst batteri. På eBay fann vi ett trecellspack på 10 Ah för endast 350 kronor och en laddare för 210 kronor. Svårslaget budgetpaket! Räkna dock en hundring extra för kontakter när det gäller att bygga ihop alltihop.

Själva monteringen tog en kväll i anspråk och lampfästet gjorde vi av en bit rostfriplåt som vi bockade och fäste med stark kardborre (3M) på hjälmen. 

Mätresultatet nedan visar också på svagheterna i projektet. Vi byggde två lampor samtidigt och olika fästen gav fem millimeters skillnad på hur mycket av xenonlampa som sticker in i reflektorn och skillnaden är tydlig i ljuslabbet. 54 kontra 22 meter når ljuskäglan. Slutresultatet efter injustering är riktigt bra. Som budgetlösning har lampan fungerat mycket bra. Att den ibland tenderar att fastna i överhängande grenar är däremot något som föraren måste jobba med...

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-03-01 12:52

Notera dock att det här är en ganska gammal artikel. Sedan dess upplever vi att det går allt mer och mer mot LED.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.