Bild
Nästa artikel
Jorå, litet att skruva med någon kväll...

Mera naket i garaget

Bloggen

Det börjar bli dags att dra igång säsongen på riktigt även för en motionsgubbe som mig. Vi börjar med att klä av oss och för några timmar mys.

Jo, det är naket i garaget just ju. Inte så mycket hud, men en del metall i alla fall. Shercon väntar på fjädring som varit på service hos Nolimits-Suspension i Karlskoga. Jag har varit nöjd med Dannes fix av min WP XPLOR-framgaffel som blev något helt annat efter ny mid comp valve och shimsning anpassad till mig. Jag är ju inte snabb, men även en motionär har mycket att vinna på att få framgaffeln fixad. Nu tyckte jag förvisso att Shercons version av XPLOR var bättre original än KTM:s (som jag upplevde väldigt inriktad på komfort) men ombyggnationen gjorde verkligen stor skillnad. 

Med eget vapencase införskaffat till att frakta fjädringen i känner man sig ju som proffs.

Körde ett pass innan påsk men sedan var det renovering och familjeliv, vilket passade bra för att montera av fjädringen och få service gjord. Gaffel och dämpare är i alla fall på väg tillbaka, nu ska bara Postnord göra sitt jobb också. 

Sedan har jag litet annat som ska fixas också. Ett hjullager, länkaget, smörja gasrullen och litet annat sådant där småfix. Lika bra att få en rejäl servicerunda gjord. Man kan ju också säga att jag kanske borde gjort allt det här redan för två helger sedan men det är en annan sak…

Jag gillar verkligen Shercon men i jämförelse med min senaste KTM (2017 som förvisso också har PDS vilket gör jobbet ännu enklare) så är den litet mer omständig att göra enkla saker med ibland. Okej, det är ju ganska många timmar mellan fjädringsservice, men jag stör mig lite på att det är relativt mycket som måste monteras av för att få bort bakre stötdämparen. Man borde ha lagt så mycket avstånd för muttern att tanken kunde behållas på kan man tycka…

Fiiiiiin plast ska det vara. Nu ska dekalerna på.

Eftersom jag redan har nya dekaler liggande från ARD88.se inför säsongen så passade jag även på att montera av all plast. Trasiga bitar byts ut och nya dekaler ska på, sedan blir det som en ny hoj. Resultatet kommer snart...

Tror det här kommer bli grymt snyggt!

Många har frågat ”så hur är det att köra Sherco egentligen” och måste säga att jag är väldigt nöjd så här långt. Att köra 300 fyrtakt har passat mig väldigt bra. Tillräckligt med botten för att jag ska kunna ligga på fel växel, men ändå varvvillig och explosiv, effekten kan man verkligen inte klaga på – både effekten och karaktären kan man tacka helsystemet från Akrapovic en hel del. Jag har funderat en del på att byta hoj men det återstår att se. Tvåtakt är ju förbannat kul, men jag tror samtidigt att jag är snabbare med en fyrtaktare och att vinna över polaren spelar fortfarande roll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.