Bild
Nästa artikel

Hänga litet på crossbanan

Bloggen

Det kanske enklaste tipset för att börja få koll på sin fjädring är att helt enkelt ha koll på sitt häng. Jag sätter basnivån för nya Shercon.

Det finns en mängd fjädringsgurus inom endurosporten och en sak är säker, jag är inte en av dem. Men jag är inte dummare än att jag lyssnar på de som kan och en av de mest fundamentala sakerna med fjädring är helt enkelt att ha koll på sitt häng. Det kan låta som en självklarhet för dig som gör detta, men tro mig, jag träffar många som aldrig kollar detta. "Äsch, jag kör standard" är det många som säger. Och när det säger "standard" så är det inte för att de mätt in hojens häng till vad nu instruktionsboken anger, utan att de helt enkelt aldrig mätt. Det är synd för även om de inte tänkt tävla skulle de kunna få sina dämpare att arbeta bättre och på så sätt spara sin egen energi. Eller använda den energin till att köra snabbare.

Jag har precis börjat köra med min nya Sherco SEF 300 Factory och att sätta basen är ju ett måste innan det är dags att börja justera fjädringen. Att mäta häng är inte speciellt svårt, det gör du enkelt med en tumstock, men jag vill ändå slå ett slag för Motool Slacker – ett digitalt måttband från USA. Det är en supersmidig lösning, där du enkelt kan mäta ditt race-häng själv, utan att ha en kompis som hjälper dig. Det är enkelt och då blir det gjort oftare. Du hittar den hos några återförsäljare även i Sverige, pris från 1500 till 2000 kronor när jag kollar snabbt. 

Supersmidigt när du gett mekanikerteamet ledigt.

Körde första passet på hemmabanan och justerade in fjädringen rimligt. Fjädrarna är i alla fall rätt och KYB känns som en väldigt kompetent fjädring så här långt. Bara att nöta på och försöka få till det. Ju mer man experimenterar och testar, desto bättre brukar det bli. Så jäkla kul med ny motorcykel!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.