Bild
Nästa artikel

235 gram för att skydda skivan

Bloggen

Enduroförare hånas allt som oftast för att vi jämfört med crosskillar slänger våra hojar stup i kvarten i olika stenrösen och det där finns det en liten sanning i. Nu blir det extra skydd för bakskivan. Frågan är bara om det är värt vikten?

För att vara helt ärlig, jag är litet kluven inför det här med att använda mer skydd. Missförstå mig rätt, om det är någon som behöver skydd så är det jag. Mina hojar lever stundtals hårda liv. Det har väl hänt både en och två gånger att jag tappat hojen där det varit ohälsosamt mycket sten... Det kan i alla fall kylarna vittna om. Även om det (enligt stilpoliserna) är sjukt töntigt att köra med alubågar som skydd för koppling- och bromsgrepp så använder jag dem sedan flera år, eftersom jag inte är bättre än att jag ibland kör omkull. Fler än ett kopplingsgrepp har gått åt efter en lätt tappning i ett stenröse.

Men nu till sak; jag slängde precis på ett bromsskiveskydd från Enduro Engineering. Ett impulsköp från min sida efter en sväng hos min lokala handlare, MC-Sport i Västberga. Ni handlar väl förresten också lokalt? Jag försöker alltid propagera för det. Ta hand om er lokala handlare för utan kunder existerar de inte. Men bromsskiveskyddet var ett impulsköp som sedan blev liggande i garaget så det var väl uppenbarligen inte helt nödvändigt... 

Okej, tillbaka till ämnet. Skyddet är som sagt från Enduro Engineering och är riktigt snyggt tillverkat och med en bra funktion. Fler än en elitförare har ju fått bryta efter att ha knäckt till bromsskivan mot en sten och då är de ju bevisligen bättre chaufförer än vad jag är. Innan jag monterade skyddet så vägde jag det. Det är en liten skada sedan åren som mountainbikenörd där jag jagade gram på det mesta. Skyddet väger in på 495 gram och det ska jämföras med originalfäste för bromsoket som väger 260 gram. Så frågan är om det är värt 235 gram att skydda bromsskivan? Jag känner att jag kanske var litet impulsiv med det här köpet, har ingen plan för att köra Battle of Vikings eller Bahusian. Och rent generellt så gillar jag ju att hojen är så lätt som möjligt. Å andra sidan kör jag med mousse i däcken, överväger att montera hasplåt i aluminium (istället för plast) och det där är ju allt annat än lätt... Inte lätt att vara konsekvent lättviktsjägare. 

Hur tänker du kring att köra med extra skydd? 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.