Bild
Nästa artikel

Trolleri hos Nolimits Suspension

Bloggen
Att få ordning på fjädringen kan förvandla motorcykeln från bra till bäst. Ett besök i Karlskoga ser till att Endurobloggaren hamnar på rätt kurs.
Trolleri hos Nolimits Suspension
Innan premiärtävlingen i VRM, ni vet det där ”Gubb-SM” som jag tjatar om, så har jag inte haft möjlighet att köra så många träningspass. Jag vet, jag ska inte gnälla och börja dra upp undanflykter redan nu. Men jag är glad att jag i alla fall kunde få en tid hos stötdämpargurun i Karlskoga – Danne ÅkessonNolimits Suspension – innan det är dags för tävling. Det gör större skillnad än jäkligt många träningspass. Som en vis försäljare konstaterat: ”Man kan alltid köpa sig lite snabbare”. 

Förra året hjälpte Danne mig med fjädringen på min KTM 350 och att jag blev såld på hans shimsning är en underdrift. Fjädringen blev plötsligt riktigt bra och den nervositet som tidigare funnits i sten var borttrollad, i stalp fick jag självförtroende att gå på med mer gas eftersom Xplor-gaffeln inte längre packade ihop och bottnade ur. 
Helt. Jäkla. Magiskt. Bra.

Att få fjädringen att funka på den ändrade hela motorcykeln. Självklart vill jag ha samma känsla i min Sherco 300 SEF-SD

Danne bygger fjädring åt SM- och VM-förare men den erfarenheten kan också göra en långsam motionär som mig att åka runt med ett flin i hjälmen. Danne har byggt om många WP Xplor-framgafflar och förutom nya shims monteras även en ny ventil för kompressionen midvalve som han själv har testat och tagit fram.
– Till 2018 har WP ändrat utformningen av ventilen för att få gaffeln styvare och den ventil jag testat fram gör ytterligare skillnad för detta, speciellt i kombination med nya shims. Jag har testat många olika varianter av ventiler och även testat att montera delar från WP:s cone valve-gaffel, men det blir en för dyr ombyggnation för motionären. Det här gör stor skillnad till en rimlig peng, berättar Danne Åkesson.


Är originalfjädringen dålig? Nej, det tycker jag inte att man ska säga rakt av, men den går att få betydligt bättre. Och BETYDLIGT kanske man dessutom ska skriva med stora bokstäver för så stor skillnad upplever jag att det gör.
Shercos version av Xplor-gaffeln har en annan shimsning än KTM:s, den är styvare initialt, men likväl så bottnar den ut för snabbt för mig. Visst är det många som sågar Xplor men man måste komma ihåg att fjädringen är anpassad för att funka för ”alla”, och då i en snällare terräng än de långsamma stenbanor vi dras med här i Sverige. Framförallt så är fjädringen inte anpassad för just dig och din fart. Ett besök hos Nolimits Suspension rekommenderas varmt.

Att man dessutom måste träna tror jag vi allihop fattar, men jag intalar mig att säsongen är lång. Nu börjar jag med Hässleholm, så får vi ta det vidare därefter. Jag kan i alla fall inte skylla på materialet, så mycket är säkert. 
Nolimits Suspension

Varje år bygger Dan Åkesson om hundratals fjädringar i sin verkstad i Linnebäck utanför Karlskoga. Han har en minst sagt gedigen bakgrund inom sporten. Redan 1984 började han bygga om fjädring då han var aktiv motocrossförare, han har kört som elit i 25 år, även VM-deltävlingar, och innan han startade eget hade han redan hunnit med att jobba som motorcykelmekaniker i närmare 20 år.
En ombyggnation av fjädringen både bak och fram för en motionär kostar hos Nolimits Suspension max 5000 kronor, kostnaden beror på antalet shims som används. Då ingår olja, shims och arbete men inte hårdare fjädrar, i det fall du behöver det. 

Taggar: Bloggen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.