Bild
Nästa artikel

Ljus i enduronatten

Bloggen
Självklart ska du se till att skaffa en hjälmlampa i höst. Här några tips och råd på vägen till börja med mörkerkörningen.
Ljus i enduronatten
Jag noterar i en del endurogrupper att det i takt med höstens inträde så klart blir allt mer intresse kring ljus. Jag har förra säsongen främst kört LEDX Cobra 6500 som hjälmljus (länk till recension här) samt ett Enduro-Tech framljus på motorcykeln. Kan rekommendera båda produkterna, men jag har under åren även kört andra lösningar, byggt egna men alltid försökt att mäta dem i vårt ljuslabb här på redaktionen. 

Många snackar om lumen som om vad en kinesisk tillverkare uppger skulle ha någon som helst relevans, medan andra tar bilder med mobilkamera och menar att det går att utläsa något av det. Vi mäter vad ljuset ger för ljusbild i vårt labb och jag kör i princip alla ljus för att kunna ge subjektiva omdömen. Dock har jag inte kört ett par av de som jag har mätt nu i höst, eftersom jag helt enkelt inte hunnit köra nattpass men det redovisas givetvis.

Häromdagen var det ett inlägg i en endurogrupp på Facebook för någon som köpt en cykellampa på tusentals lumen och som rekommenderade den. Det kliade litet i fingrarna att fråga ”för vilken aktivitet” för jag har ju mätt flera olika cykelljus. De är ofta bra i förhållande till kostnad – men jag tycker att det blir lite klent för enduro.   

Mitt tips för dig som vill testa att köra mörkerkörning är dels att verkligen fundera över vad du vill ha, och vad din maxbudgeten är. 


Ska du börja med något enkelt och billigast möjliga så kör på spåret med en 35 watt xenon som du monterar i ett Mila-hus. Det finns en bygginstruktion på länken här. Jag har varit där, byggt xenonlamporna själv, men gick därefter vidare till LED, vilket jag uppfattar som tåligare, mer stabilt, lägre strömförbrukning (framförallt om du stänger av och på lampan). 
Därefter testade jag många byggen på klassiska cykelljus från Ebay, både 7, 8 och 9-LED vilket var okej ljus för pengarna men också lite klent. Du kan själv köpa lamporna på Ebay, borra upp och montera GoPro-fäste, eller så köper du dem direkt från funstuf.se som säljer dem kittade och klara. (Full disclosure – jag känner killen som säljer dem.) Om du borrar fästet själv så se till att du inte borrar för djupt och att det inte blir spån i hela innanmätet, jag har sabbat flera lampor själv på det sättet, men är du noggrann kommer det att gå fint.
Vill du köpa färdigt xenon har EnduroBoyz bra priser på länken här. Jag har kört de lamporna i labbet (både i labb och i spåret) och de ger riktigt bra ljus för pengarna men det finns givetvis fler att välja på. Hursomhelst; en start på den här nivån är lågbudget, kring 500-1500 kronor totalt.

Det är för dig som vill testa, men om du tror att du kommer använda dem mycket, kanske vill köra någon kvällstävling, så rekommenderar jag att kliva upp ett par snäpp till. Problemet med billiga LED-ljus att sätta på hjälmen är ofta att de väger bly. Jag vill inte ha ett halvt kilo extra på skallen helt enkelt.

För egen del så hoppade jag upp till LEDX efter våra egna LED-byggen och skillnaden är som natt och dag för att dra ett pappaskämt. Jag rekommenderar LEDX ännu så länge, eftersom det är det bästa hjälmljuset jag kört med, men det kostar också en slant. Deras Cobra 6500 kostar 4450 kronor och när du dessutom lägger till deras batteri, samt en huvudställning för att kunna använda lampan även för längdåkning blir det lite till. En träningskompis gick dock tillbaka till dubbla xenon, eftersom han tyckte att LEDX blir för koncentrerad ljusbild, så det är allt lite tycke och smak i detta.

Xenon är absolut inte dåligt, förra hösten testade jag ett gäng från EnduroBoyz och de gav mycket ljus till liten peng. Men som sagt, jag föredrar LED som teknik. 

Jag kör mitt hjälmljus på batteri primärt, eftersom jag tycker att det är skönt att ha den rörligheten som det ger mig, men har givetvis en koppling framdragen även till styret för att kunna plugga in när batteriet dör. Jag kör med LiPo-batterier som används inom RC, köper de billigaste 10.000 mAh jag hittar.

Att dessutom ha bra ljus på motorcykeln är också av stor vikt. Självklart är hjälmljus viktigast, det är det som du ska satsa på i första hand. Men bra ljus på motorcykeln hjälper definitivt till. Vi har testat flera olika arbetsljus från Kina med LED på runt 50 watt. Där är det svåraste att hitta ett med vettig ljusbild, inte för brett, men inte heller spot. Men det går att hitta vettiga för den som orkar leta, även om de inte kan mäta sig med Enduro-Tech eller Baja Design som båda imponerar. Problemet med många av de här arbetsljusen är också att de blir förbannat tunga. Jag ska ljusmäta ett av dem jag har liggande för att visa framöver.
När det gäller ljuset på hojen så vill vissa ha ett extremt brett ljus, jag testade exempelvis EnduroBoyz klassiska Kåsaljus med 193 mm reflektor, men jag tycker att det blir för kort ljus. Jag vill ha mer längd och föredrar ljus som ger längd när det öppnar upp.

Jag har som ambition att skriva recensioner kring alla ljus jag testat men jag ligger tveklöst efter på denna punkt. Men det kommer… Just nu har vi Moonlight och BRL liggande för test, Baja Design är ljusmätta (men inte körda) och det finns ett par till som ska skrivas.

Det som dock är tydligt efter alla ljustester jag gjort är att kvalitet kostar. Det finns inga genvägar. Det kan tyckas dyrt med ljus, men för egen del tycker jag att det är värt pengarna eftersom jag uppskattar körningen de ger möjlighet till.

Okej, det var några tankar kring det här med hjälmljus. Fler recensioner kommer. 
Taggar: Bloggen
Ljus i enduronatten
Ljus i enduronatten

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.