Bild
Nästa artikel

KTM tvåtakt med insprutning

Bloggen
Ryktet om att KTM utvecklar en tvåtaktsenduro med bränsleinsprutning har cirkulerat under lång tid. Nu sägs ny motor introduceras redan denna sommar, samt att insprutningen kommer nästa år.
Envisa rykten pratar om en ny modell till 2017. Sant eller falskt?
Envisa rykten pratar om en ny modell till 2017. Sant eller falskt?
Vi har hört ryktet hundra gånger och det fick extra fart i somras då Enoeckl körde en prototyp bland annat under prologen på Romaniacs. Enligt spanska Enduropro lär nu tvåtaktare med insprutning vara planerade för introduktion till modellåret 2018, vilka presenteras i maj/juni 2017.

Det som talar för en förändring är Euro 4 som kommer 2017, vilket kommer påverka alla tvåtaktare, då dessa får allt svårare att klara utsläppsnivåerna. Efter Euro 4 kommer (av förklarliga skäl) Euro 5, vilket är planerat till 2020, och då blir det ännu tuffare krav. 

Enligt Enduropro (om jag förstår spanskan rätt) kommer en ny motor för 250/300 EXC att presenteras redan i maj i år för 2017, tillsammans med ny ram och fjädring, för att sedan till 2018 få insprutning. Den lilla 125-kubikaren (EXC samt TE) lär däremot utgå ur sortimentet i sin gatlegala form redan till 2017 eftersom försäljningen är så liten att det inte är lönsamt att homologisera den för Euro 4. De hänvisar sina uppgifter till "källor inom KTM", litet lagom vagt. 

2017 års EXC 250 / 300 kan därmed bli den där gyllene modellen, den sista med förgasare (för de som gillar det) men ändå med senaste ram och fjädring. Insprutning lär rimligtvis göra modellerna dyrare, men troligtvis även ge ett ännu bredare register (eftersom den kan ge korrekt bränsleblandning vid fler varvtal).
Många har diskuterat att bränsleinsprutning riskerar att göra hojarna tyngre, samt mer komplexa. Visst krävs det en del sensorer men att spekulera i att det per definition innebär en viktökning är att dra det väl långt. Mer komplexa blir de däremot garanterat.
Även Honda lär ju vara på G med bränlseinsprutad tvåtaktare (enligt Gizmag med flera) och även andra tillverkare lär ha utvecklingsprojekt för detta... 


Men som sagt, det här är bara rykten, det tål att poängteras mer än en gång. Allt som står på internet är de facto inte sant. Jag vill dock föregå med gott exempel genom att i alla fall göra klart för alla att det är ryktesspridning du läser, inte en officiell pressrelease från Mattighofen. Därför är det här också en blogg, där man kan tillåtas att sväva ut litet extra. 

Jag älskar tvåtaktare men tror ändå att det blir en fortsättning med 350 fyrtakt ett tag till för egen del. Att det lär komma en ny 350 EXC-F till 2017 är inte direkt någon högoddsare efter lanseringen av 350 SX-F till i år. Fram till dess har jag dock bestämt mig för att få fason på min gamla Sixdays med litet välbehövlig renovering. Men kommer det en ny tvåtaktare måste man så klart provköra... Mer om KTM 2017 lär det bli senare mot sommaren, här och på https://www.facebook.com/endurobloggen 
Klicka gärna in och gilla sidan för mer enduronyheter i ditt flöde. :-)
Taggar: Bloggen

Kommentarer

#1
2016-03-31 16:42

Wooow, mega!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.