Bild
Nästa artikel

Kedjebrott och kamratskap

Bloggen
När kedjan lindar in sig kring framdrevet är det aldrig bra. Om man dessutom är långt ute i skogen och det är mitt i natten är det ännu värre.
Kedjebrott och kamratskap
Kvällspasset med enduron började riktigt bra. Det är inte riktig vinter i Stockholm, men det är i alla fall fruset och har kommit litet vitt puder. Lampornas ljuskäglor dansade mellan tallarna, tempot var friskt och så fort vi stannade var det ett ångmoln kring oss. Vi var de tre musketörerna på flykt från TV-soffan och kvällen hade potential att bli riktigt jäkla superkul. 
Men Mr. Murphy lägger sig inte tidigt på torsdagar. Rätt som det var smällde det till, kraften försvann och blixtsnabbt drog jag in kopplingen. Kedjebrott…
Kedjan hann bli snyggt förpackad kring framdrevet, gick inte att rubba med handkraft. Och även om det skulle ha gått hade jag inte med något extra kedjelås. Och det borde jag kanske ha på sådana här körningar… I alla fall borde jag ha haft det just igår.

Vi stod mitt i litet stök-och-bröt, så att bogsera funkar tämligen dåligt. Istället var det bara att putta hojen ut till närmsta grusväg. Man kan tro att en KTM 350 EXC-F är lätt, det är den ju i vanliga fall, men om du tar bort ett litet kedjelås så kan jag säga att den blir förbannat tung. Och om man tror att det är jobbigt att köra enduro, är det ännu jobbigare att putta en enduro i en stenig uppförsbacke… 

Ut till grusvägen fick jag hjälp av min polare Mats som hjälpte till att dra, min puls var närmare 200 och det var synd att jag inte hade ett pulsband på mig, hade ju varit kul att få ett maxvärde - för max tror jag att det var. Mats tyckte i all fall att jag flåsade ungefär som om jag skulle föda barn. Medan Mats drog och slet, körde Stefan de andra två hojarna växelvis ut. Efter en halv evighet kunde vi i alla fall börja bogsera skrotet tillbaka till bussen. En händelserik och pulshöjande stund i skogen, men inte riktig så som det var tänkt. Det är dock i stunder som dessa som man är glad att ha sina vänner med sig. Kedjebrott visar på kamratskap. 
Taggar: Bloggen

Kommentarer

#1
2016-02-19 14:53

Lika farligt att testa maxpulsen som att pröva sina vänner långt från all ära och redlighet.
Härligt att det gick bra på slutet av din berättelse med skön sensmoral!
Tipsar om att alltid ha lite najtråd, kanske också en najtång och gaffatejp med på varje resa.
Lika viktigt som kaffetermosen, enligt farsan (och då ääär det viktigt).

#2
2016-02-20 10:25

De flesta hojåkare har minst en sån historier att berätt.
Jag råkade ut för totalstopp sent en kväll på en "lågtrafikerad väg".
(Tack paret på den blå hojen (Honda?) som försökte hjälpa till)
Lång historia egentl (som vi hoppar över) men felet visade sig vara att insugninggummit hade spruckit så mycket att vakuumet inte orkade hålla soppakranen öppen..
En långpromenad blev det också.. (2ggr faktskt)
Delen är f ö utgången som res del sen minst tio år tillbaka..
Men det löser vi!

#3
2016-02-20 10:46

@L
om man kör en skakig maskin eller ett gammalt ök med torra gummidelar så kan man ta med sig en tub för limning av bl.a. gummi från Loctides hylla.
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-48059.html
Tillfällig lagning fixar gaffatejpen som ingår i normalpackningen för överlevnad i glesbygd o fjälltrakter.

#4
2016-02-24 17:50

@K
Det finns speciell tejp för sånt.
http://www.rescuetape.com/
Självvulkande silikontejp. Köpte en rulle likn på Blå Huset men ska def pröva originalet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.