Bild
Nästa artikel

Grilla rostade bultar hårt

Bloggen
Fastrostade bultar är förhoppningsvis vanligare på crossbussar än på våra hojar, men jag måste bara tipsa om det här specialverktyget mot det. Helt magiskt bra.
Grilla rostade bultar hårt
När jag skulle byta bromsskivorna på crossbussen igår så hade jag nog rekordkänning i grenen "jävligt fastrostade fälgskruvar". Trots alla trick med 5-56, mutterknackare, fälgkors med hävarm och gasolbrännare för värme så hade de ingen vilja om att lossna. Har aldrig varit mer om bultar som satt så hårt någonsin tidigare. Det. Var. Helt. Sjukt.
Men då tog jag och letade upp det tunga artilleriet. Grabbarna på tidningen Klassiker mekar ju konstant gammalt môôôg (som vi säger i Degerfôrs) och har en induktionsvärmare från Verktygsboden för att slåss mot fastrostade skruvar. Verktyget ser litet ut som en blandning mellan en sådan där vattenbazooka som barnen brukar leka med, men förpackat i en svart liten attacheväska och litet mer designad för att inte skämma ut en seriös hobbymek som ska imponera på grannarna. 
Hursomhelst; verktyget är helt enkelt MAGISKT BRA. En dröm att jobba med. Man lägger an mot skruven och trycker på avtryckaren. Inom några sekunder så är skruven så varm att det börjar ryka från oljan jag tidigare försökt få att tränga in. Helt sanslös effekt. Länge sedan jag blev så imponerad av ett verktyg. Därefter så lossnade skruvarna enkelt. Tänkte bara att jag ville tips om verktyget. Kan ju finnas någon mer än jag som har crossbuss modell äldre... 

Nackdelen? Jo, verktyget kostar 7995 kronor så jag tror att det dröjjer innan jag skaffar en egen induktionsvärmare till garaget...  

Och vår härligt illgula crossbuss gick för övrigt igenom besiktningen på Carspect i Arninge helt smärtfritt. :-)  Avgasvärdena var extremt låga och med tanke på att bussen passerat 40.000 mil med råge så känns det rätt imponerande med ett så rent paper. 
Taggar: Bloggen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.