Bild
Nästa artikel

Aufwiedersehen - dags att göra avslut

Bloggen
Att göra sig av med motorcyklar ger alltid ett visst sting av vemod i ett gammalt endurohjärta.
Aufwiedersehen - dags att göra avslut
Så var det äntligen gjort. Gamla Bettan, min KTM 350 EXC-F Six Days 2017 har skjutsats iväg till MC Sport i Västberga på säljuppdrag. Åk dit och tjata litet med Robert och Stefan så kan ni säkert göra en bra affär. Och passar inte denna så finns det ju mycket annat i affären, både nytt och begagnat.

Senaste veckan har jag i allal fall lyckats få lite tid att piffa upp skönheten till försäljning. Satte på original kåpset, eftersom jag tror få vill åka runt och göra reklam för Bike Endurobloggen och dessutom har jag lyckats nöta hål på luftfilterkåpan med stöveln... Nya handtag, handtagsskydd, fräscha däck (gått en tävling förvisso) och lite allmänt uppstädad. Kommer med Enduro Engineering hasplåt i aluminium vilket att dömma av dess repor räddat motorn en hel del... Original i plast må vara lätt men jag föredrar så här långt aluminium.
141.5 timmar lyckades jag skrapa ihop med henne och det får väl vara godkänt? Körd av motionsgubbe, endast använd soliga söndagar samt en långhelg i november och vid en lätt lerig utflykt på Gotland.

En fördel med detta superduperexemplar är omshimsad stötdämpare och framgaffel, vilket verkligen förvandlade fjädringen till att bli riktigt bra. WP XPLOR-gaffeln är en del omtvistad (eller rättare sagt tycker många att den är på tok för mjuk) och efter att ha gjort den här ombyggnationen kan jag konstater att "det här ska jag göra igen". Fattar så här i efterhand inte varför jag inte gjorde det tidigare. Hela shimsstacken är utbytt av Danne Åkesson Nolimits Suspension för att få en annan karaktär på dämpningen men framförallt är också bottenventilen bytt till en av egen design. WP ändrade själva på bottenventilen mellan 2017 och 2018 för att minska genomslaget, men denna ventil är ett steg till. Danne minskade de initiala rörelserna i fjädringen och stabiliteten blev extremt mycket bättre i steniga partier och vid djupa stalp kunde jag plötsligt gå på med en helt annan attack, där jag tidigare fått genomslag. Okej, jag är fortfarande halvlångsam motionär, men den här justeringen av fjädringen gjorde stor skillnad för mig i alla fall. Mer om detta skrev jag i XBike, får väl se till att det kommer online också om det finns intresse. 
Jag väger 78 kilo och har kört original fjädrar i framgaffeln, bak däremot bytt till en linjär fjäder på 72 N/mm, istället för den progressiva fjäder som sitter original.


I övrigt så är hojen tämligen standard. Ready to race, ni vet. 

När jag höll på att fixa med hojen kände jag ett sting av vemod. Körde mer med denna på ett år än någon annan hoj. Många tävlingar. Mycket bus. Inte så att jag blir nostalgisk, det blir man liksom inte på ett år, men nog har den varit förbannat bra. Svårt att hitta några egentliga brister efter att fjädringen fixades.

Men den nya Shercon känns just nu ännu roligare. Har egentligen bara hunnit med att köra den två gånger hittills men jäklar vilken go explosivitet det är i motorn. Sedan återstår det väl att se om jag lyckas bli snabbare än polaren med den eller inte... Om inte så kan jag ju alltid skylla på att han har 46 kubik mer i maskinrummet. ;-) Ni hör, ursäkterna är redan klara, även om det är 92 dagar kvar till första deltävlingen.

 
Taggar: Bloggen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.