Bild
Nästa artikel

2017 är här

Bloggen
Husqvarna har precis presenterat sitt modellprogram på crossidan för 2017 och det skvallrar om vilka nyheter vi kan förvänta oss även på endurohojarna om några veckor. Kolla även in TX 300 från staterna.
2017 är här
Har inte detaljstuderat alla nyheterna på crossarna men noterar att tvåtaktssmällan på 250 får en helt ny motor och ram, vilket jag också spekulerade i en annan bloggpost tidigare när det gäller KTM, vilket sedan ett par år i princip är detsamma som en orange Husqvarna. Ja, eller hur man nu ska se på det. ;-) 

Den stora frågan är nu om Husqvarna TE 250 får samma motor redan i år? Om några veckor får vi se, när enduroprogrammet introduceras. Noterar samtidigt att samtliga crossar får AER-gaffeln, alltså luftgaffeln som introducerades på KTM SX-F i fjol. Kul! Den sänker vikten rejält. Internationella sajter spekulerar i att luftfjädringen kommer till enduroprogrammet också, men jag är inte lika säker på det. Men som sagt, det visar sig. 2017 är redan här. I alla fall snart. 
När det gäller fyrtaktarna på Husqvarna TC så får de växelsensor så att insprutningen kan mappas separat för varje växel, dessutom får de launch control och en elektronisk traction control, när varvtalet ökar alltför snabbt sänks det för att hitta fäste. 

Idag presenterade Husqvarna också sitt TX-program i USA. Deras Cross Country-modeller är en mix mellan cross och enduro. Noterar där att TX 300 har samma elstarten placerad under motorn, vilket är en ny placering. Jag har dock ännu inte sett någon detaljbild på detta.  Intressant också att den modellen, förutom att den har AER-gaffeln, också har ett lätt Li-ion-batteri standard. 

Alltid kul med nya hojar och ny teknik. En del kommer garanterat att följa med över på endurosidan också. 


För egen del har det varit alldeles för lite körning sista veckan. Det var ju långhelg och istället för att köra enduro så var jag i sommarstugan och satte ny panel på fasaden. Nu börjar äntligen stugan att ta sig och i sommar ska jag allt försöka ha den som bas under semestern. Har där fem endurobanor inom en radie av typ 30 minuter så ett och annat träningspass lär det kunna bli.  

Körde Karlström Cup i Eskilstuna häromveckan men det var allt ett katastrofrace. I andra heatet tappade jag bakbromsen helt bara fem minuter efter start och 20 minuter senare slutade kopplingen att fungera. Hade jag bara hittat en väg ut hade jag brutit, men nu fullföljde jag eftersom spåret kändes som den smidigaste vägen till depån. Att köra utan bakbroms är ju görbart, men att tappa kopplingen gjorde stenpartierna desto svårare. En tävling att glömma snabbt. Enda trösten var att polaren var ännu långsammare. Jag tror att han stannade och tog en fika på sista varvet. 
Taggar: Bloggen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.